Znakowanie towarów, brandowanie gadżetów firmowych może być prowadzone różnego rodzaju metodami. Jedne z nich są bardziej, drugie mniej trwałe. Coraz częściej mówi się w obszarze o grawerowaniu. Wyróżnia się grawerowanie mechaniczne i laserowe. Czym różnią się te dwie metody, kiedy użyć jednego, a kiedy drugiego rodzaju?
Grawerowanie mechaniczne
Grawerowanie mechaniczne polega na używanie frezu, który przemieszcza się nad powierzchnią obrabianego i unieruchomionego przedmiotu. W wyniku ruchu obrotowego usunięta zostaje wierzchnia warstwa materiału. Metoda ta pozwala wycinać litery, wzory na dość dużą głębokość, a dodatkowo pozwala wykonać otwory w metach i cięcia metali.
Niestety metoda ta nie może być stosowana dla małych elementów, ponadto frezy dość szybko zużywają się i wymagają regularnej wymiany. Nie można też uważać tego sposobu znakowania towaru za uniwersalny. Nie poradzi on sobie z wykonywaniem graweru na papierze, skórze czy szkle akrylowym.
Grawerowanie laserowe
Grawerowanie laserowe odbywa się przy użyciu wiązki laserowej, której „siła” dobierana jest do rodzaju obrabianego materiału, którym może być praktycznie każdy materiał”: metal, drewno, papier czy tworzywo sztuczne. Dodatkowo w zależności od czasu ekspozycji znaki mogą być albo naniesione powierzchniowo, albo wypalone, czy też odparowane z powierzchni. Ten typ grawerowania nie wymaga sztywnego mocowania, pozwala na bezkontaktową obróbkę nawet małych elementów. Nie występuje tym samym żadne zużycie narzędzi oraz wysoką precyzją obróbki czy to pojedynczych detali, czy produktów w serii.
Technika laserowa jest idealna do znakowania delikatnych przedmiotów, o filigranowej konstrukcji, a także w momencie konieczności wykonania graweru na dużej liczbie elementów. Grawerowanie mechaniczne jest mniej dokładne, wymaga wprawy i dużej uwagi, jednak w przypadku niektórych gałęzi przemysłu, nadal jest to jedna z lepszych i tańszych metod wycinania wzorów i oznaczeń.